Domů
Doprava
Průmysl
Zdravotnictví
Veřejná správa
Ekonomika
Věda a technologie

Autonomní vozidla a moderní doprava zítřka

Vozidla řízená počítačem zásadně promění způsob, jakým se dopravujeme, ale také ekonomiku  států a vzhled měst. Dopravu ovšem čekají i další změny.

Především - autonomní, tedy samořiditelné vozy, nejsou otázkou vzdálené budoucnosti. Například společnost Tesla už v roce 2016 oznámila, že všechny její automobily jsou vybaveny hardwarem pro plně automatické řízení. Společnost Lyft zase odhaduje, že už v roce 2021 budou více než polovinu jejích jízd s klienty obstarávat autonomní vozy, nikoli vozy s lidskými řidiči.

Významné automobilky dnes jako o cílovém termínu vývoje plně autonomního vozidla hovoří nejčastěji o letech 2020 až 2022. Patří mezi ně nejen Tesla, ale třeba i Volkswagen nebo Ford, který za tímto účelem nedávno investoval do firmy Argo AI. A pokud se podíváme do Česka? Tak třeba v dubnu 2017 řešil ministr dopravy Dan Ťok s primátorkou Ústí nad Labem, Věrou Nechybovou, aktuální projekt testování autonomních aut v tomto městě.

Sdílení aut i levná doprava

Kromě vyšší bezpečnost dopravy přinesou autonomní vozidla také další zásadní změny. Dojde k rozvoji sdílení automobilů: Místo vlastnictví automobilu bude snazší a levnější si automobil kdykoli přivolat. Odpadnou starosti s údržbou, s řízením i s parkováním, vzhledem k vyššímu využití vozů navíc bude tento způsob dopravy i levnější. Mimochodem: Podle údajů společnosti Lyft je v USA průměrné vozidlo používáno pouze 4 % času, po 96 % času je zaparkováno.

Nárůst využívání sdílených automobilů přinese i pokles nároků na parkovací místa ve městech. Chodníky obsypané automobily, které se ze svého místa mnohdy nepohnou několik dní, se stanou jen neblahou vzpomínkou, stejně jako parkovací zóny nebo hledání místa k parkování.

Kromě autonomních automobilů se pravděpodobně dočkáme i autonomních mikrobusů a minibusů. Budete-li chtít levnou dopravu například z Prahy do Brna, nebudete už muset složitě kombinovat místní dopravu a dálkový vlak či autobus. Minibus vás vyzvedne doma, stejně jako další cestující, a poté vás rozveze do cíle. Vzhledem k malému počtu cestujících v jednom minibusu nebude zdržení velké, ale úspory na ceně budou významné.

V souvislosti s autonomními automobily se často hovoří o výhodě spočívající ve faktu, že se lze během jízdy věnovat nikoli řízení, ale dalším činnostem, a neztrácet tak čas. Nelze ale opomíjet ani další fakt: V souvislosti se stárnutím populace usnadní autonomní vozy dopravu i lidem, pro něž by řízení automobilu bylo obtížné, případně by jím mohli ohrožovat ostatní účastníky silničního provozu.

Nástup autonomních automobilů se ovšem netýká pouze osobní dopravy. Ve vývoji jsou i řešení pro nákladní dopravu. Na svém tahači nyní pracuje například již zmiňovaná společnost Tesla, společnost Uber v roce 2016 koupila firmu Otto, která se soustředila právě na vývoj systému autonomního řízení pro nákladní vozy.

Vlaky bez strojvůdců

Nejen automobily pochopitelně čeká budoucnost bez lidských řidičů. Technologie pro automatické řízení jsou ve vývoji i pro další druhy dopravy. Třeba česká společnost AŽD Praha v lednu 2017 informovala, že kupuje vlastní motorové vozy, na nichž chce testovat nové technologie. Jde například právě o systém řízení regionálních vlaků bez strojvedoucích. Termín, do kdy má být systém hotový, zní rok 2020.

Dopady na ekonomiku

Příchod autonomních automobilů a sdílených vozů bude mít zásadní dopady na ekonomiku. V první řadě na automobilky. Ty progresivnější se již řadu měsíců připravují - a investují do využití nových modelů byznysu. Některé počítají například s tím, že pokud v důsledku sdílení vozů poklesnou prodeje automobilů, výpadek byznysu nahradí provozování sítě sdílených vozů. Například firma General Motors má úzké partnerství s společností Lyft nabízející služby pro sdílenou dopravu.

Významný dopad budou mít autonomní vozy i na celou jednu kategorii povolání - na řidiče. Podle aktuálních odhadů jen v osobní dopravě (taxi, autobusy apod.) pracuje v ČR 30 - 40 tisíc řidičů, v nákladní dopravě se pak odhady pohybují od 120 do 250 tisíc aktivních řidičů. Lze předpokládat, že drtivá většina z nich bude postupně vytlačována právě autonomními vozy. A podobně na tom zřejmě budou i strojvůdci. Pokud ovšem nepřijdou státní regulace, které vývoj tímto směrem zbrzdí.

Jsou tu ale i další dopady. S předpokládanou postupnou změnou pohonu automobilů z benzínu a nafty směrem k elektřině, bude například třeba řešit pokles příslušný příjmů ze spotřební daně. Bude speciálně daněna elektřina, nebo bude příjem státního rozpočtu vyřešen zcela jinak?

Alternativní pohony

Nové dopravní prostředky nenabízejí jen autonomní řízení, příslibem jsou i nové druhy zdroje energie. I když masovému nahrazování spalovacích motorů zatím brání ekonomické důvody, nedostatečná infrastruktura i určitá nejistota, kterým směrem se vydat - část automobilového průmyslu sází na elektřinu, část spíše na vodík - posun směrem k ekologičtější energii už začal. A například společnost Royal Dutch Shell odhaduje, že poptávka po ropě bude v důsledku posunu automobilů směrem k elektrickému pohonu kulminovat ve 20. letech tohoto století, dál už bude jenom klesat.

Nové druhy dopravy

Změnu ve způsobu, jakým se dopravujeme, ale nemusejí přinést jen autonomní automobily nebo vlaky. Hodně se mluví i o dalších technologiích. Za všechny zmiňme Hyperloop, což je podtlakovaná trubice - aby v ní vzduch nekladl odpor pohybu, v níž se pohybuje kapsle s pasažéry. Odhaduje se, že kapsle by mohla dosahovat rychlosti přes 1000 km/h s maximem nad 1200 km/h.

Dopravě ve městech chce zase ulevit The Boring Company. Ta vyvíjí technologii pro rychlejší a levnější stavbu podzemních tunelů, ve kterých by se automobily měly pohybovat na speciálních vozítkách rychlostí až 200 km/h. Bez zácp a bez zbytečných objížděk. Za zmínku stojí, že u zrodu obou těchto myšlenek stál známý podnikatel a vizionář Elon Musk.

(Foto: Tesla, Daimler, Gateway)

(6/2017)

Okomentujte tento článek na naší stránce na Facebooku. Nebo tam přidejte i svou vizi Česka 21. století. Nebo nám ji třeba pošlete...


Bude vás pravděpodobně také zajímat:

Hyundai IONIQ: Hybrid, Plug-in nebo Electric

IONIQ nabízí tři druhy elektrifikovaného provozu: hybridní, elektrický a hybridní s možností vnějšího nabíjení. (9/2017)

Auto budoucnosti: lehké, automatické, čisté

Valeo prezentuje nové rozhraní člověk-automobil, čištění vzduchu v kabině i další řešení pro auta zítřka. (9/2017)
©2017 VizeX.cz
Provozovatel: Bispiral, s.r.o. | O nás | Pravidla webu VizeX.cz a ochrana soukromí | RSS
Tweet