Domů
Doprava
Průmysl
Zdravotnictví
Veřejná správa
Ekonomika
Věda a technologie

České elektrobusy míří na Slovensko

Škoda Electric uspěla se svými elektrobusy na Slovensku. Nabízejí velmi rychlé dobíjení.

Firma dodá dva elektrobusy Škoda Perun dopravnímu podniku v Žilině. Plzeňská společnost rovněž získala opci na dodávku dvanácti trolejbusů pro tamní dopravní podnik. Celková hodnota obou zakázek je více než 180 milionů korun.

„Škoda Electric dodá do Žiliny dva dvanáctimetrové elektrobusy v nové karoserii vybavené nejnovější generací elektrické výzbroje,“ říká obchodní ředitel Škody Electric Petr Kasenčák. Cena elektrobusů je zhruba jeden milion euro, zákazník bude nákup vozů financovat i dotací Evropské unie.

Dobíjení elektrobusů bude možné v režimu plug-in a rychlodobíjením pantografem na konečné stanici. To znamená, že během dne, když je autobus v provozu, probíhá vždy na konečné stanici či na jiném určeném místě za pomoci pantografu tzv. rychlodobíjení z trolejového vedení. Doba dobíjení je zhruba 15 - 30 minut a je doplněna jen část celkové kapacity baterie, což umožní vozidlu absolvovat další okruh.

Celkově kapacita baterie během dne průběžně klesá, protože rychlodobíjení jí nestačí plně obnovit. Proto jsou po skončení provozu, obvykle v noci, baterie plně dobity klasickým plug-in nabíjením, tedy ze zásuvky. Elektrobus vybavený rychlodobíjením má tedy větší dojezd a vyšší flexibilitu v nasazování na různé tratě,“ doplňuje Petr Kasenčák.

Elektrobusy Škoda

Škoda aktuálně nabízí tři typy elektrobusů. Elektrobus Škoda Perun HP (High Power) je dvanáctimetrový autobus osazený baterií s vysokou hustotou výkonu. Vozidlo tak lze s pomocí plně automatické rychlonabíjecí infrastruktury Ultra Fast Charger podle výrobce nabít během 5-8 minut. Elektrobus pak ujede na jedno nabití okolo 30 km a je tedy vhodný pro nasazení na pravidelnou linku. Dobíjecí infrastruktura je typicky instalovaná na průběžných nebo konečných zastávkách. Odpadní teplo vzniklé při procesu chlazení bateriích vodou lze využít k vytápění prostoru pro cestující.

Škoda Perun HE (High Energy) je také dvanáctimetrový autobus  vybavený lithium-polymerovými (Li-Pol) bateriemi s vysokou hustotou energie. Při plném nabití ujede elektrobus podle výrobce v městském provozu s cestujícími 150 – 200 km. Vozidlo lze dobíjet standardním způsobem v depu, během noční odstávky vozidla, po dobu 6 – 8 hodin nebo s výkonnou rychlodobíjecí infrastrukturou za 70 minut.

Třetím elektrickým autobusem firmy je hybridní Škoda H12 - se sériovým hybridním pohonem. Jeho předností je schopnost kombinovat dieselový pohon s bateriovým. Na bezemisní pohon ujede až 10 km bez nutnosti dobíjení baterií či použití diesel generátoru.

(Foto: Škoda Transportation)

(11/2017)

Okomentujte tento článek na naší stránce na Facebooku. Nebo tam přidejte i svou vizi Česka 21. století. Nebo nám ji třeba pošlete...


Bude vás také zajímat:

Digitální zdravotnictví v ČR díky pojišťovně

I v ČR funguje monitorování zdraví přes chytrý telefon nebo softwarové sledování interakce účinků léků. (11/2017)

Vaše problémy už dnes rychle vyřeší roboti

Softwaroví roboti dokáží již dnes rychle a efektivně zpracovávat požadavky zákazníků. (11/2017)
©2017 VizeX.cz
Provozovatel: Bispiral, s.r.o. | O nás | Pravidla webu VizeX.cz a ochrana soukromí | RSS
Tweet