Domů
Doprava
Průmysl
Zdravotnictví
Veřejná správa
Ekonomika
Věda a technologie

GM Cruise AV: První automobil zcela bez řidiče

Společnost GM má vůz bez řidiče připravený k výrobě. Již podala žádost o povolení provozu.

První autonomní vůz, který je připraven k výrobě, má zřejmě společnost General Motors (GM). Ta právě oznámila, že podala žádost na americkém ministerstvu dopravy o povolení jeho provozu. Vůz už nemá žádný volant ani pedály, s řízením člověkem se zde vůbec nepočítá.

Jedním z cílů výrobce je zásadně zvýšit bezpečnost dopravy. Podle zástupců General Motors je vůz Cruise AV navržen tak, aby bezpečně jezdil bez jakéhokoli lidského zásahu. Jde o již čtvrtou, dosud nejvyspělejší generaci vozu, na silnice by se měl dostat již v roce 2019.

Zásadním předpokladem bezpečné jízdy je, aby vůz v jakémkoli okamžiku naprosto přesně věděl, kde se nachází, a měl k dispozici přesnou mapu okolí. K tomu se pak přidává řada senzorů, které sledují aktuální situaci kolem - ostatní automobily, chodce, stav semaforů a podobně. Autonomní vozy běžně sledují situaci všude kolem sebe, tedy v celých 360 stupních, a stejně tomu je i u Cruise AV. K bezpečnému zjištění stavu okolí mu slouží mimo jiné speciální radary pro krátké vzdálenosti, radary pro vzdálenosti dlouhé, lidary nebo kamery.

Cruise AV disponuje také dvěma počítačovými jednotkami, které pracují současně tak, aby v případě jakéhokoli selhání jedné z nich mohla vůz bezpečně řídit ta druhá. Pro případ nouzové situace je vůz rovněž vybaven oddělenou jednotkou pro detekci nadcházející kolize, která má zaúkol kolizi zabránit, pokud by všechny ostatní postupy selhaly.

Taxi bez řidiče již v roce 2019

Firma počítá s tím, že v rámci takzvaného kontrolovaného nasazení budou vozy jezdit pouze v oblastech, pro které vytvořila speciální, velmi detailní mapy. Z provozu budou neustále sbírána data, která budou vyhodnocována a systémy dále optimalizovány.

Jakmile dojde k nasazení, klienti si budou moci autonomní vozy Cruise AV objednat prostřednictvím mobilní aplikace - podobně, jako dnes třeba objednává vůz Uber. Vůz poté bude přistaven a klient si v něm bude moci nastavit například radiovou stanici na přijímači nebo klimatizaci. Na tabletu před sebou bude mít aktuální informace o jízdě, ale třeba také připomenutí, aby zavřel všechny dveře vozu nebo si zapl bezpečnostní pásy. Pasažér bude rovněž moci komunikovat na dálku s dispečinkem.

Autonomní vozy od GM jsou již delší dobu testovány v San Francisku a v Phoenixu, kde nasbíraly řadu informací z reálného provozu. Právě ty mimo jiné slouží k finalizaci výsledného produktu.

Velká pozornost je podle výrobce věnována i kybernetickému zabezpečení vozů Cruise AV, prevence a detekce možných neautorizovaných zásahů je podle jeho zástupců samozřejmostí. Počítá se rovněž s možnou nehodou, po které bude okamžitě navázáno spojení s dispečinkem, zjištěn stav posádky a přijata případná další potřebná opatření.

Jak už bylo zmíněno výše, firma tvrdí, že 4. generace Cruise AV je nyní připravena do výroby a po obdržení příslušných povolení by se měla objevit v běžném provozu. A to v roce 2019. Lze předpokládat, že pokud se osvědčí, bude rychle přibývat počet lokací, kde budou vozy nasazeny.

(Foto: General Motors)

 

(1/2018)

Okomentujte tento článek na naší stránce na Facebooku. Nebo tam přidejte i svou vizi Česka 21. století. Nebo nám ji třeba pošlete...


Bude vás také zajímat:

Chytré automobily budou připojené do sítě

Cisco a Hyundai představily takzvaná hyperpropojená vozidla. Vyrábět se budou již v příštím roce. (1/2018)

Roboty se teď dobře prodávají

Robotům od MiR se daří. Nakupují je firmy jako Honeywell, Airbus, Unilever nebo Adidas. (1/2018)
©2017-2018 VizeX.cz
Provozovatel: Bispiral, s.r.o. | O nás | Pravidla webu VizeX.cz a ochrana soukromí | RSS
Tweet


Nyní ZDARMA! Čtěte ukázku zde.