Domů
Doprava
Průmysl
Zdravotnictví
Veřejná správa
Ekonomika
Věda a technologie

Historie automobilů: Její konec je na dohled

Je na čase ohlédnout se za historií automobilů. Po sto letech existence nás ve své stávající podobě brzy opustí. A přijde něco nového.

Vlastnictví automobilu se nám dnes zdá být něčím zcela samozřejmým - a je jen těžko představitelné, že by se to mělo změnit. Automobil, jak jej známe, je tu ale s námi jen několik desítek let a lze bez váhání konstatovat, že ještě před nějakými 50 nebo 60 lety představoval pro podstatnou část populace, a to nejen v tehdejší ČSSR, poměrně luxusní položku. Přítom zřejmě není daleko doba, kdy doba automobilová tak, jak rychle začala, také rychle skončí. Něco důležitého ale po ní nepochybně zůstane...

Jak to vlastně s těmi auty bylo? I když lze první pokusy o návrh předchůdců dnešních automobilů vysledovat až do druhé poloviny 17. století, o prvních automobilech v dnešním významu toho slova můžeme mluvit až od konce 19. století - v souvislosti s vynálezem spalovacího motoru. Dřívější vozy využívající především parního stroje byly totiž neohrabané a ve větším měřítku jen těžko použitelné.

I když se první motory s vnitřním spalováním objevily již na začátku 19. století - a to na nejrůznější paliva, s prvním spalovacím motorem, který zaznamenal komerční úspěch, přišel až kolem roku 1859 Étienne Lenoir. A v následujících letech jej použil i ve svém prvním automobilu. Jeho motor byl ale velmi neefektivní a automobil s ním dosahoval podle dostupných pramenů jen rychlosti srovnatelné s rychlostí jdoucího člověka. Mimochodem: První skutečně moderní spalovací motor navrhl až Nicolaus Otto, který na jeho vývoji pracoval mezi lety 1862-1866. 
Na skutečném startu se ale moderní automobily ocitly až o nějakých dvacet let později: V roce 1879 dostal Karl Benz patent na svůj na tehdejší dobu unikátní spalovací motor a v roce 1885 postavil první vůz. Nutno ovšem dodat, že ani ten, ani další v té době stavěné automobily, nevypadal ani zdaleka jako ty dnešní: Často šlo o tříkolky a ze všeho nejvíce svým pojetím připomínaly koňské kočáry. Není divu - o původně koňské kočáry také mnohdy šlo, jen byly dodatečně dovybaveny spalovacími motory.

Hromadná výroba mění historii

Motory i další technologie používané v automobilech procházely v dalších letech bouřlivým vývojem, zásadní zlom ale přinesla jiná událost: Nástup masové výroby automobilů. Ta byla zahájena v roce 1908 ve Ford Motor Company v USA a prvním takto vyráběným vozem byl známý Ford model T. Henry Ford, majitel firmy, přišel při výrobě automobilů s řadou inovací, z nichž tou nejznámnější je zřejmě využití pásové výroby.

Model T už nevypadal jako klasický kočár, daleko měl ale i k dnešním tvarům automobilů. Přesto ho lze bez váhání označit za skutečně první moderní osobní vůz, a to díky masovosti výroby i snadnosti použití. Připomeňme, že jsme v roce 1908 - na skutečném startu věku automobilů. A troufněme si odhadnout, že automobily v přibližně této podobě mají před sebou jen o málo více než 100 let života. Sto let, ve kterých budou osobní vozy poháněny převážně spalovacími motory a budou je řídit lidé. O nějakých 110 let později se už začne vážně mluvit o tom, že lidmi řízené vozy v dohledné době zmizí ze silnic, stejně jako vozy se spalovacími motory, které příliš znečišťují ovzduší.

100 let historie automobilů

I když na první pohled nemusel laik poznat významnější rozdíly v konstrukci, automobily se i nadále technicky rychle posouvaly vpřed. Měnil se způsob zpřevodování a obecně celé hnací ústrojí automobilů, vpřed se posouvala konstrukce motorů, ale třeba i chladičů a světel. Postupně se zásadně měnil i vzhled karoserií, které se snižovaly a vzhled vozů se tak blížil těm dnešním. Po druhé světové válce se pak dosud vysunuté blatníky zasunuly do těla vozu a vozy postupně dostávaly stále aerodynamičtější tvary.

Výrazně se měnily i interiéry vozů a s rozvojem automobilismu byl kladen stále větší důraz na bezpečnost. Postupem času se staly samozřejmostí pevné konstrukce karoserií s pečlivě propočítanými deformačními zónami tak, aby při nárazu co nejvíce chránily posádku vozu, bezpečnostní pásy nebo airbagy. Jízdu zpříjemňovala zprvu rádia, poté přehrávače kazet, audio CD nebo MP3, navigaci usnadňují navigační systémy využívající systému GPS. A přibývají také různí asistenti, kteří řidičům usnadňují například jízdu v jednom pruhu, rychlé brždění před překážkou, sledování dopravních značek nebo třeba parkování. 

Ještě důležitější pro pochopení rozmachu automobilové dopravy jsou ale informace o množství prodaných kusů automobilů v různých dobách. Podle dostupných odhadů se v roce 1903, tedy ještě před příchodem modelu T od Henryho Forda, prodalo na celém světě něco málo přes 60 tisíc automobilů. O dvacet let později to byly už 4 miliony. Na začátku padesátých let se po celém světě vyrobilo na 8 milionů osobních automobilů ročně, o třicet let později už to byl čtyřnásobek a v roce 2016 přes 72 milionů. Lidem daly automobily dosud netušenou míru svobody - svobodu dostat se kdykoli téměř kamkoli. Během historie automobilismu se automobily staly i prostředkem sportu nebo nedílnou součástí lidské kultury.

Auta na elektřinu

I když se o automobilech na elektrický pohon více hovoří až v posledních letech, nejde o žádnou novinku. Už v roce 1881 francouzský vynálezce Gustave Trouvé předvedl svůj elektrický vůz. Vzhledem k výhodám spalovacích motorů ale elektromobily na více než století ustoupily do pozadí. Jejich nový úsvit přichází až nyní - s postupně se zlepšující dostupností elektrických akumulátorů, které dávají těmto vozům srovnatelný dojezd, jako vozům se spalovacími motory. Vývoj technologií akumulátorů je rovněž příslibem jejich rychlejšího nabíjení, které je zatím slabinou elektrických aut.

Elektrické automobily dnes prodává, nebo alespoň intenzivně vyvíjí, všechny významné automobilky světa. Známá je společnost Tesla, která vyrábí pouze elektrické vozy, významné prodeje zaznamenávají ale i společnosti Nissan, BMW nebo Renault. I tak ale zatím jejich prodeje tvoří jen zlomek prodejů klasických vozů se spalovacími motory: Podle IEA (International Energy Agency)  se jich v roce 2016 celosvětově prodaly cca dva miliony kusů. 40 % z nich přitom připadlo na Čínu, která na ně sází jako na důležitý prostředek ke zlepšování jejího znečištěného ovzduší.
Obecně se ale očekává, že podíl elektrických vozů rychle poroste. A to i díky podpoře ze strany vlád. Mimochodem - v Norsku, kde jsou elektrovozy daňově výrazně zvýhodněny, měly v roce 2016 na trhu neuvěřitelný 29% podíl. Electric Vehicle Initiative (EVI) si přitom stanovila cíl dosáhnout celosvětově 30% podílu elektrických vozidel do roku 2030. Její závazek přitom zahrnuje jak o vozy osobní, tak i nákladní a autobusy.

Analytici UBS přitom ve své nedávné analýze odhadují, že celkové náklady na vlastnictví elektrického vozu se v Evropě už příští rok (2018) srovnají s náklady na vlastnictví vozu klasického. Pořizovací cena bude sice stále vyšší, výrazně nižší bude ale cena za provoz a údržbu. Do roku 2023 bude pak totéž platit celosvětově. Uvedený odhad samozřejmě záleží i na počtu ujetých kilometrů. Podle odhadu Bloomberg New Energy Finance však už v roce 2025 bude i pořízení elektrického vozu levnější než pořízaní vozu se spalovacím motorem. A to díky jeho jednodušší konstrukci a díky rychle klesajícím cenám akumulátorů.

Konec historie automobilů

Už výše bylo zmíněno, že automobily daly lidem bezprecedentní míru svobody, možnost dostat se relativně levně kdykoli takřka kamkoli. Vlastnictví automobilu se stalo pro člověka žijícího v současnosti v některé z vyspělých zemí světa samozřejmostí. Mnozí ovšem poukazují i na nevýhody, které s sebou současné automobily nesou: Nutnost údržby, rizika nehody, přeplněné silnice, v mnoha městech složité parkování, nutnost vrátit se pro automobil tam, kde jste ho nechali, znečištění životního prostředí - abychom jich jmenovali jen několik. I proto se zřejmě historie automobilů v jejich současné podobě během několika příštích desetiletí uzavře.

Vizí pro velmi blízkou budoucnost jsou vozy, které budou poháněny elektřinou, budou autonomní - řízené počítačem - a budou sdílené. Automobil se v minulých letech stal nejen dopravním prostředkem, ale pro mnohé také symbolem postavení - a proto lze očekávat, že uvedená proměna nebude platit stoprocentně. Přesto lze s vysokou mírou pravděpodobnosti očekávat, že k ní ve velkém rozsahu dojde. Elektrický pohon bude znamenat méně znečištění ovzduší (a to nejen při využití obnovitelných zdrojů elektrické energie), autonomní řízení minimalizuje počty nehod a zoptimalizuje využití komunikací - a tedy dopravu zrychlí.

Budete-li se potřebovat dostat z místa A na místo B, nejsnazším způsobem bude naťukat do příslušné mobilní aplikace svůj požadavek (nebo to provést jiným způsobem, který bude za pět nebo dest let aktuální) a podle míry požadovaného pohodlí zaplatit za službu vozu, kterým pojedete sami, nebo třeba, budte-li chtít ušetřit, s několika dalšími lidmi, které vůz vyzvedne cestou. Odpadnou starosti s parkováním, s údržbou a oproti alternativě - klasické veřejné dopravě - i s jízdními řády nebo s přestupy.

Lidé řídící automobil se stanou součástí historie. Nezmizí jistě úplně, stejně jako úplně nezmizeli jezdci na koních. Ale vůz řízený člověkem už nebude běžným dopravním prostředkem. Automobily, jak je známe, se stanou minulostí. A i když se dnes zdají něčím samozřejmým a možná i nezbytným, připomeňme, že součástí lidské historie byly jen o málo více než sto let. To je z hlediska historie lidstva jen okamžik.

(Foto: John Oxley Library, State Library of Queensland; BMW; Daimler)

(7/2017)

Okomentujte tento článek na naší stránce na Facebooku. Nebo tam přidejte i svou vizi Česka 21. století. Nebo nám ji třeba pošlete...


Bude vás také zajímat:

Tesla Semi: Revoluční elektrické kamiony přicházejí

Elektrický tahač Semi představila společnost Tesla. Do přepravy zboží přináší revoluční novinky. (11/2017)

Coboty nahradí nové zaměstnance ve firmách

Kolaborativní roboty, takzvané coboty, výrazně zvyšují produktivitu lidských pracovníků. Stačí jich tak méně. (11/2017)
©2017 VizeX.cz
Provozovatel: Bispiral, s.r.o. | O nás | Pravidla webu VizeX.cz a ochrana soukromí | RSS
Tweet