Domů
Doprava
Průmysl
Zdravotnictví
Veřejná správa
Ekonomika
Věda a technologie

Jak umělá inteligence změní náš svět

Umělá inteligence bude přebírat čím dál více rutinních činností všedního dne. Zvládne nejen nákupy či řízení aut, zamění se i do umělecké tvorby.

Jen v Severní Americe dnes na vývoji umělé inteligence (AI - artificial intelligence) pracuje zhruba 1500 společností, a to od mladých startupů po velké korporace, jako jsou Microsoft, IBM, Google či Amazon. Zatímco aplikace a služby AI v roce 2016 celosvětově vydělaly úhrnem 643,7 milionů dolarů (USD), odhady pro rok 2025 se pohybují mezi 36,5 a 100 miliardami USD. Investice do technologií AI se jen letos mají meziročně ztrojnásobit. Plyne to ze studie z řady Futurist Report společnosti Ericsson.

Ericsson ve spolupráci s technologickými společnostmi AT&T Foundry a RocketSpace předpovídá pět hlavních trendů, které ovlivní budoucnost umělé inteligence. Iniciátoři studie oslovili 50 vizionářů z velkého byznysu, startupové scény i akademického prostředí. Dodejme, že pod pojmem umělá inteligence autoři rozumějí schopnosti překračující základní strojové učení, tedy aktivní vyhledávání informací, chápání symbolických vztahů či logické uvažování. A k čemu dalšímu studie dospěla?

Umělá inteligence předpovídající lidské chování

AI predikující lidské chování bude přebírat čím dál více rutinních činností všedního dne od nakupování po řízení automobilu, takže lidé budou mít více kapacit pro komplexnější a kreativní činnosti. Představte si jen, kolik času dnes lidé stráví neproduktivně na cestách - řízením vozu. Tento čas nově získají, jen co řízení převezme AI. Současně ovšem dojde i ke změnám na trhu práce, protože lidé, kteří se živí řízením vozů, budou nahrazeni umělou inteligencí.

Přínosy umělé inteligence se ale projeví nejen v byznysu nebo v každodenním běžném životě. Autoři studie upozorňují, že se díky ní rozšíří třeba i možnosti umělecké tvorby.

Kvalitnější data budou dostupná všude

Klíčovým předpokladem rozvinutí potenciálu AI je podle studie kvalita dat, ze kterých systémy čerpají. Firmy a další instituce si již začínají uvědomovat, že vzájemné sdílení uživatelských či spotřebitelských dat jim umožní vylepšit jejich služby. Je-li cílem prediktivní analýzy spotřebitelského chování prodat službu či výrobek ještě dříve, než si zákazník uvědomí, že jej potřebuje, nemohou se vstupní data dané AI omezovat jen na údaje od konkrétního obchodníka.

Společnost, byznys i politika tedy budou muset nově - a ještě intenzivněji diskutovat otázky ochrany soukromí, přístupu k datům a bezpečného nakládání s nimi. Interoperabilitu a co největší centralizaci dat bude zároveň nutné zohlednit již ve vývoji konkrétních aplikací i komunikačních struktur.

Kvalitní připojení do internetu

Spotřebitelé budou běžně vstupovat do rozšířené a virtuální reality či používat technologie haptické (dotekové) interakce s přístroji. To s sebou ovšem přináší zvýšené nároky na telekomunikační infrastrukturu, k jejíž optimalizaci podle studie významně přispěje umělá inteligence. AI bude předcházet kolapsům sítě predikcí jejího vytížení a proaktivně hledat využitelné rezervy.

Americký telekomunikační operátor AT&T již používá nástroje AI ke zvládání špiček v reálném čase. Cílem projektu je vytížení sítě předpovídat a připravovat se na něj dopředu.

Umělá inteligence nakupuje

Podle studie proběhne již za pět let 85 % maloobchodního styku bez počátečního vstupu spotřebitele. Široké nasazení AI přinese nejen nevídané porozumění spotřebitelského chování, ale od základů změní vztah mezi prodejcem a nakupujícím. Namísto reklamy s námi budou značky přirozeně interagovat a jejich nabídka bude bezprecedentní měrou personalizována. Bez nadsázky lze říci, že AI bude vědět lépe než sám spotřebitel, co v kterou chvíli potřebuje.

Autoři studie uvádějí příklad společnosti Amazon, jenž si nechal patentovat metodiku predikce objednávek, která umožňuje rozvážet zboží bez toho, aby si je spotřebitel musel vůbec objednat. Amazon se tak nesnaží jen zefektivnit rozvoz, ale i zvýšit celkový počet objednávek.

Rizika umělé inteligence

Aby konkrétní AI dobře rozuměla všem částem společnosti, musí mít k dispozici objektivní data. Ta ovšem bývají zkreslena pohledem a metodikou jejich zpracovatelů, či v obecnější rovině celospolečenskými předsudky a generalizacemi. AI musí být v tomto smyslu „nad věcí“, kupříkladu nepředpokládat, že vaše čtyřletá dcera musí automaticky mít ráda růžovou.

Příklad z praxe? V březnu vypustili vývojáři Twitteru chatbota jménem Tay, aby jej vyzkoušeli v kontaktu se skutečnými uživateli. Zástupy vtipálků však Taye krmily rasismem a mysoginií tak dlouho, až jej museli jeho tvůrci vypnout. Jeho nástupce Zo.ai už má raději vprogramovánu ostražitost v diskuzích o politice.

Umělá inteligence přichází

Umělá inteligence zřejmě již brzy zásadně promění naše životy i byznys, a to v mnoha ohledech od základů. Uplatnění této technologie ovšem odvisí mimo jiné od způsobu, jakým budeme nakládat se spotřebitelskými, a tedy osobními daty. Firmy, politika a celá společnost by podle autorů studie měly zajistit, aby z technologie nakonec profitovali pokud možno všichni.

(Foto: TZ Ericsson)

(8/2017)

Okomentujte tento článek na naší stránce na Facebooku. Nebo tam přidejte i svou vizi Česka 21. století. Nebo nám ji třeba pošlete...


Bude vás pravděpodobně také zajímat:

Průmysl v roce 2030: Zmizí až 40 procent profesí

Až čtyřicet procent současných profesí bude nahrazeno stroji, k úbytku pracovních míst ale snad nedojde. Objeví se totiž profese nové. (9/2017)

Hyundai IONIQ: Hybrid, Plug-in nebo Electric

IONIQ nabízí tři druhy elektrifikovaného provozu: hybridní, elektrický a hybridní s možností vnějšího nabíjení. (9/2017)
©2017 VizeX.cz
Provozovatel: Bispiral, s.r.o. | O nás | Pravidla webu VizeX.cz a ochrana soukromí | RSS
Tweet