Domů
Doprava
Průmysl
Zdravotnictví
Veřejná správa
Ekonomika
Věda a technologie

Průlom v elektromobilech nastane v roce 2023

Continental sází na propojené automobily i na pokročilé nabíjení. Průlom v elektromobilech je prý na dohled.

„Naše odvětví a trhy právě procházejí zásadní změnou, která přesahuje oblast technologií a osvědčených obchodních modelů. Elektrifikace, automatizace a digitalizace: Interiér automobilu, jak ho známe dnes, se v průběhu deseti až 15 let zcela změní,“ uvedl Elmar Degenhart, předseda představenstva společnosti Continental, v souvislosti s přípravou automobilového veletrhu IAA 2017, který se koná v září 2017 ve Frankfurtu nad Mohanem. „Jsme přesvědčeni, že pouze průmysl a politika společně a v oboustranné shodě mohou vybudovat cestu k elektrifikované, automatizované a propojené mobilitě a tím k čistému vzduchu a komfortnímu cestování bez nehod.“

Continental bude na veletrhu předvádět svá řešení pro elektrifikaci, automatickou jízdu a konektivitu. „Ve 20. století utvářely obrázek měst a životního prostoru potřeby automobilové dopravy. Ve 21. století se do centra zájmu mobility opět dostávají potřeby člověka. Protože ve vozidlech budoucnosti se kancelář a obývací pokoj spojí do zcela nového, individuálního životního prostoru na kolech. Svými řešeními chceme lidem ukázat, jak jim inteligentní propojená mobilita dokáže otevřít zcela nové prostory,“ vysvětluje Degenhart.

Ke koncepcím a výrobkům, které společnost Continental představí na veletrhu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem v září, patří čistý dieselový pohon „Super Clean Electrified Diesel“, univerzální nabíjecí systém „AllCharge“, předpovědi počasí v reálném čase „e-horizon weather“ pro krátkodobé předpovědi počasí v automobilu, Robo taxi „CUbE“ pro autonomní jízdu ve městech, akustický systém „Ac2ated Sound“ bez reproduktorů, koncepci „New Wheel Concept“ pro nová, lehčí kola elektromobilů a pneumatiky „PremiumContact 6“.

Automatizovaná jízda

Jednou z oblastí inovací, do níž je podle zástupců firmy v celosvětovém měřítku zapojeno více než 32 000 techniků a softwarových odborníků ve společnosti Continental, je automatizovaná jízda. S produktem Cruising Chauffeur nabízí Continental systém, který podporuje lidského řidiče při běžné jízdě. Také při parkování se stále více uplatňuje vyšší stupeň automatizace. S technologiemi pro Robo taxíky razí Continental cestu na veletrhu IAA dalším formám vozidel budoucí městské mobility. Elementární roli na cestě k automatizované jízdě hraje podle Continentalu připojení k síti. „Mobilita s bezchybným připojením k síti již neblokuje komunikaci mezi lidmi. Mobilita se tak stává dalším životním prostorem, ve kterém vzniká díky novým službám nový multi-miliardový trh, do kterého odhodlaně kráčíme,“ říká Degenhart.

Zástupci firmy Continental upozorňují, že první vozidlo připojili k internetu již v roce 1996 – a od té doby je to více než 30 milionů vozidel. Do roku 2020 bude na silnicích na celém světě přibližně 250 milionů vozidel připojených k síti. „Jestliže připojení vozidel k síti bylo až dosud čistě doplňkovou funkcí, dnes se mění na klíčovou technologii inteligentní mobility budoucnosti. Ve společnosti Continental proto sázíme na komplexní připojení k sítím, tím zajišťujeme hladké online připojení a vyvíjíme celé vozidlo jako otevřený systém,“ vysvětlil Degenhart. Spolu se společností Carnegie Technologies prezentuje Continental řešení, které má zajistit hladký a bezporuchový přechod mezi různými bezdrátovými sítěmi (mobilní telefony, Wi-Fi nebo satelitní sítě). Může také spojit například datová vedení mobilních přístrojů cestujících ve voze, a tím zvýšit přenosovou kapacitu.

Spolupráce firem a států

Jako pozitivní příklad spolupráce firem a států na budoucnosti dopravy uvedl Degenhart změněný zákon o silničním provozu pro automatizovanou jízdu, který schválil německý spolkový sněm a spolková rada na počátku května 2017. Degenhart se však vyjádřil také kriticky k jednostranné podpoře konkrétních technologií: „Stanovené mezní hodnoty emisí jsou mimořádně náročné. V důsledku toho sázejí výrobci vozidel na masivní rozšíření elektricky poháněných vozidel. Čistě elektrická vozidla jsou však ještě příliš drahá,“ varoval.

„U čisté elektromobility přinese na trh průlom až větší dojezd a nižší pořizovací náklady. Tento průlom však podle všeho nastane až po roce 2023,“ říká Degenhart. V roce 2025 proto počítá Continental u čistě elektrických pohonů s podílem na trhu jen přibližně 10 procent a u takzvaných hybridních pohonů, které jsou kombinací elektrických pohonů a spalovacích motorů, téměř 30 procent. „Čistý vzduch a ochrana klimatu budou možné jen tehdy, když budou potřebné technologie dostupné všem,“ řekl předseda představenstva a dodal: „Stanovená výše emisí nebude pro ochranu ovzduší dostatečná, pokud se na trh nedostanou nové technologie.“

Dodejme, že na aktuální zájem o elektromobilitu už dnes masivně sázejí další firmy. A nejde jen o známou automobilku Tesla, ale třeba o Volvo. Právě společnost Volvo nedávno překvapila tvrzením, že všechny její modely uvedené na trh od roku 2019 budou alespoň částečně jezdit na elektrický pohon. Půjde jak o plně elektrické automobily, tak o automobily hybridní.

Pohony musí být efektivní a dostupné

Continental ovšem stále sází i na klasická řešení: „Spalovací pohon má vzhledem k rostoucí potřebě mobility svůj zenit skutečně stále ještě před sebou. Abychom dokázali splnit cílové hodnoty emisí, vyvineme tyto motory ještě mnohem účinnější – například s úpravou spalin a zvláště s naším ‚lidovým hybridem‘. Tato 48voltová technologie je dočasným řešením. Umožňuje ulehčit spalovacímu motoru a lze ji integrovat do vozidel s benzínovými i dieselovými motory,“ vysvětlil Degenhart. Prokázaná úspora paliva podle firmy Continental činí přibližně 20 procent v reálném městském provozu.

(7/2017)

Okomentujte tento článek na naší stránce na Facebooku. Nebo tam přidejte i svou vizi Česka 21. století. Nebo nám ji třeba pošlete...


Bude vás pravděpodobně také zajímat:

1,7 milionu nových robotů za 3 roky změní průmysl

Do roku 2020 bude v továrnách po celém světě nainstalováno více než 1,7 milionu nových robotů. Co přinesou? (10/2017)

Pražská MHD nabídne komfortnější nákup jízdenek

Společnost Operátor ICT připravuje spuštění aplikace Lítačka, pro snazší nákup a správu jízdenek. (9/2017)
©2017 VizeX.cz
Provozovatel: Bispiral, s.r.o. | O nás | Pravidla webu VizeX.cz a ochrana soukromí | RSS
Tweet