Domů
Doprava
Průmysl
Zdravotnictví
Veřejná správa
Ekonomika
Věda a technologie

Umělá inteligence posiluje lidský potenciál, nenahrazuje ho

Budoucnost byznysu bude definována inteligencí zaměřenou na spolupráci mezi lidmi a stroji.

Podle nové knihy „Lidé versus stroje“, kterou napsali dva odborníci na AI ze společnosti Accenture, spočívá skutečná síla umělé inteligence v tom, že umožňuje lídrům přetvářet a transformovat jejich organizace pomocí spolupráce člověka a stroje, což bude od základu měnit obchod a průmyslová odvětví.

Kniha popisuje, jak umělá inteligence dává byznysu sílu přetvářet a transformovat procesy - ať už to souvisí s převratnými inovacemi, s každodenním zákaznickým servisem nebo s osobními zvyklostmi, které mají vliv na produktivitu. 

Na základě zkušeností autorů a kvantitativního a kvalitativního výzkumu v 1 500 organizacích kniha vyvrací rozšířenou mylnou představu, že systémy AI budou postupně ve všech odvětvích nahrazovat lidi. Autoři vysvětlují, že i když to zřejmě bude platit pro některá pracovní místa, kde se AI použije pro automatizaci určitých činností, pravá síla technologie spočívá v doplňování a posilování lidských schopností.

Spolupráce člověka a stroje popisuje to, co autoři nazývají “třetí vlnou“ transformace podnikání (první vlna, kterou poprvé zmínil Henry Ford, zahrnovala standardizované procesy, druhá vlna se skládala z automatizovaných procesů a vrcholila v 90. letech 20. století restrukturalizací obchodních procesů). Třetí vlna vytvořila to, co autoři označují jako „chybějící střed“ - dynamický a pestrý prostor, ve kterém lidé a stroje spolupracují a mohou tak dosáhnout výrazného zlepšení obchodní výkonnosti. 

V „chybějícím středu“ lidé pracují s chytrými stroji, aby využili to, co každý z nich umí nejlépe - lidé vyvíjejí, školí a spravují různé aplikace AI, a stroje lidem poskytují mnohem širší možnosti, jako je schopnost zpracování a analýzy velkého množství dat z mnoha zdrojů v reálném čase. Aby firmy mohly z AI plně profitovat, musejí zaplnit „chybějící střed“ vytvořením nových zaměstnaneckých pozic, zakládáním nových typů pracovních vztahů mezi člověkem a strojem, změnou tradičních koncepcí managementu a zcela novým pojetím práce samotné.

Kniha vysvětluje, jak růst AI v „chybějícím středu“ přetváří obchodní procesy ve třech kategoriích vztahů člověka a stroje: posílení, ve které AI lidem umožňuje získávat poznatky řízené daty a často při tom používá data v reálném čase, interakce, ve které AI zapojuje pokročilá rozhraní, jako je přirozená tvorba řeči řízená hlasem, a nakonec začlenění, ve kterém AI funguje v kombinaci se senzory, motory a pohony, které umožňují robotům sdílet pracoviště s lidmi a zapojit se do fyzické spolupráce.

Kniha též identifikuje tři základní typy zcela nových pracovních pozic, které společnosti k úspěšnému zavedení AI budou potřebovat. Školitelé budou systémy AI učit, jak se mají chovat, pomáhat nástrojům pro zpracování přirozeného jazyka a jazykovým překladačům dělat méně chyb a učit algoritmy AI, jak napodobit lidské chování. Zprostředkovatelé budou překlenovat propast mezi technologií a lídry byznysu vysvětlováním vnitřního fungování složitých algoritmů odborníkům, kteří nejsou technici. Správci zajistí, aby systémy AI fungovaly tak, jak jsou navrženy -  tj. aby správně fungovaly jako nástroje, aby nás obsloužily a usnadnily nám práci i každodenní život.

Autory knihy jsou Paul Daugherty, ředitel pro technologie a inovace společnosti Accenture a Jim Wilson, výkonný ředitel pro informační technologie a obchodní výzkum Accenture Research. 

(Foto: TZ Accenture)

(5/2018)

Okomentujte tento článek na naší stránce na Facebooku. Nebo tam přidejte i svou vizi Česka 21. století. Nebo nám ji třeba pošlete...


Bude vás také zajímat:

Umělá inteligence posiluje lidský potenciál, nenahrazuje ho

Budoucnost byznysu bude definována inteligencí zaměřenou na spolupráci mezi lidmi a stroji. (5/2018)

Jak na prototyp osobní verze kapsle pro Hyperloop v Dubaji

Designworks spolu s Virgin Hyperloop One a RTA of Dubai vytvořily design kapsle Hyperloop v Dubaji. (5/2018)
©2017-2018 VizeX.cz
Provozovatel: Bispiral, s.r.o. | O nás | Pravidla webu VizeX.cz a ochrana soukromí | RSS
Tweet